کشکول

به مباحث دینی می پردازد.

کشکول

به مباحث دینی می پردازد.

آیات قرآن کریم هر کدام با یک (URL) مستقل

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

از مدت‌ها پیش که بر روی وب کار می‌کردم، گاهی سخنی می‌نوشتم که به آیه‌ای از آیات قرآن کریم یا روایتی از روایات معصومین إشاره داشت بدون اینکه أصل متن، در نوشته گنجانیده شود. لازم می‌شد که إشاره کنیم که این سخن، به فلان آیه یا روایت، مستند می‌باشد. این کار را معمولاً با (End Note) یا مانند آن، أنجام می‌دادیم. 

به فکر راه حلی برای این أمر بودم که آسان‌تر باشد. تا این‌که تصمیم گرفتم آیات قرآن کریم را به صورت تکی‌تکی، به وبلاگی پست کنم تا هر کدام یک آدرس وب مستقل پیدا کنند و این سخنان را به آن لینک کنم. برای این کار در میان سرویس دهندگان وبلاگ فارسی به جستجو پرداختم تا یک سرور مناسب که بتواند به این طرح پاسخ دهد پیدا کنم. در این میان (وردپرس) را انتخاب کردم؛ چون از موضوع‌بندی مطالب به صورت درختی پشتیبانی می‌کرد. مقداری از آیات را تا حدود آیۀ 80 از سورۀ بقره در این سرور گذاشتم. متأسفانه متوجه شدم که این سرویس دهنده، فیلتر شده است و إمکان دست رسی به این آیات، بر روی آن نیست. 

ورد پرس را رها کردم و آیات را هم از وبلاگی که داشتم پاک کردم. داشتم از إدامۀ کار نا امید می‌شدم چون در میان سرویس دهندگان إسلامی سروری نمی‌شناختم که به آنچه در نظر داشتم، پاسخ دهد. تا این‌که در میان این سرویس دهندگان، به سرویس دهندۀ وطن بلاگ برخوردم و متوجه شدم که از طرحی که دارم می‌تواند پشتیبانی کند. کارم را بر روی وطن بلاگ از سر گرفتم و در وبلاگی تحت عنوان (مرجع) ثبت آیات را آغاز نمودم. امید وارم خدای متعال کمکم کند و بتوانم آیات کلام الله مجید را به صورت کامل بر أساس طرحی که ذکر شد، در وبلاگ بگذارم تا هرکسی که می‌خواست از (URL) آیات استفاده کند، این آدرس‌ها در دست رسش باشد.

 سرویس وطن بلاگ إمکانات پیشرفته‌ای دارد. به نظر می‌رسد گذاشتن روایات نیز در وبلاگی بر روی این سرور، ممکن باشد. این هدف را نیز دنبال خواهیم کرد. در صورتی که إمکانش فراهم باشد، به امید خدای متعال به این أمر نیز خواهیم پرداخت.  

دوست داریم کسانی که می‌توانند در این صدد همکاری نمایند، آمادگی خود را در نظرات إعلام فرمایند. و کسانی که راهنمایی‌ای در نظر دارند، ما را از آن بهره‌مند نمایند و سخنی بگویند.

عالم 

ایران. قم مقدسه. محلۀ زندآباد. 

24 شهریور 1387

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد